کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه



بادنجان

 

توی خوابگاه نشسته بودیم و طبق معمول داشتیم از گرسنگی میمردیم تا اینکه محمد با یه پلاستیک بادنجون از راه رسید.همه تعجب کرده بودن از کار محمد. آخه خوابگاه و بادنجون؟ محمد بچه ی شمال بود و هوس میرزا قاسمی کرده بود.از مادرش دستور پخت گرفته بود تا درستش کنه.محمد دانشجوی صنایع غذایی بود و اون شب برام کلی از خواص بادنجون گفت و من اون شب در باره ی بادنجون خیلی چیزا یاد گرفتم و امروز میخوام یه مقدارشو با شما به اشتراک بذارم

از ویتامین های موجود در بادنجان می تونیم به ویتامین های گروهB  مخصوصا  B1 و B6وویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله كلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کنیم.

علاوه بر ویتامین ها و املاح یاد شده، بادنجان دارای فیتونوترینت هایی است که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارند. فیتونوترینت های موجود در بادنجان شامل اجزای فنولیکی مانند کافئیک و کلوروژنیک اسید chlorogenic acid) و فلاوونوئیدها مانند ناسونینnasuni  ) میباشند. اجزای فنولیکی دارای خاصیت ضد سرطانی، ضدکلسترول بد خون و ضد ویروسی می باشد. ویتامینE و ویتامین های گروه c،فیبر،پتاسیم وسایر ریزمغذی ها به سلامت قلب کمک میکنه.

 

متخصصان مجله ی کلینیک آمریکا میگن که میزان مرگ  و میر کسایی که توی غذاهاشون فلاوونوئید وجود داره کمتره.بادنجون هم حاوی فلاوونوئیده.

یکی دیگه از ترکیبات مفیدی که توی بادنجونه آنتوسیانین هست.توی یه تحقیق معلوم شد کسایی که توی هفته سه بار میوه و سبزیجات حاوی آنتوسیانین مصرف میکنن نسبت به بقیه 34درصد کمتر به بیماری قلبی مبتلا میشن.

ما ایرانیا عادتمونه که بادنجون رو توی ماهی تابه ی پر از روغن سرخ میکنیم و این باعث افزایش کلسترول خون میشه درحالیکه محققان خارجی میگن که اگر بصورت کبابی یا بخار پز طبخ بشه باعث میشه کلسترول خون پایین بیاد.

بادنجون بخاطر داشتن اسید کلروژنیک که یه آنتی اکسیدان قوی هست رادیکال های آزاد رو از بین میبره و کلسترول بد خون رو کاهش میده و مثل آنتی بیوتیک عمل میکنه.

 

بادنجان

 

کمبود آهن باعث میشه که سلامت عمومی بدن به خطر بیفته. کمبود آهن همون کم خونیه که با علائمی مانند:

سردرد،خستگی،ضعف و افسردگی همراه میشه.بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی آهن بسیار مهمه.

صرفا واسه دوستان عزیزی که از اضافه وزن رنج میبرند(مثل من):

بادنجون فیبر داره و باعث میشه وزن رو کنترل کنه.درواقع بادنجون باعث میشه مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید در نتیجه میزان دریافت کالری کم بشه و از همه مهم تر اینه بادنجون کالری کمی داره و این برای کم شدن وزن خیلی به آدم کمک میکنه.

و در آخر هم اینکه بادنجون نمک نداره در هر فنجان بادنجون پخته شده فقط یک میلیگرم نمک وجود دارد که مقدار ناچیزیه.

 

بادنجان

 

هشدار برای مصرف بادنجان

بادنجان در گروه مواد غذایی آلرژی زا قرار دارد اگر به آن آلرژی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

بادنجان را درست طبخ کنیم.سرخ کردن بدترین شیوه ی طبخ بادنجان است.

هنگام خرید بادنجان آنهایی انتخاب شوند که بدنه ی سفتی دارند و نسبت به اندازه اش سنگینتر باشد.

پوست بادنجان باید نرم و براق و بنفش پررنگ باشد.

 

بادنجان

 

بادنجان مزه ی تلخی دارد که باعث میشود برای از بین بردن مزه ی تلخش نتوانید آنرا به شیوه ی سالم طبخ کنید.به پیشنهاد ما توجه نمایید:

برای از بین بردن تلخی بادنجان پوسب بادنجان را بگیرید و بادنجان ها رو به مدت نیم ساعت در آب غوطه ور کنید.

نکته: فراموش نشود که افراط و تفریط در هر غذایی میتواند اثرات سوء به همراه داشته باشد.

  تجربه ای از   امیر صفرپور          تاریخ  95/12/10       زمان مطالعه  4 دقیقه   تعداد بازدید  92