کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه



جو

 

همونطور که داشتم مجله های مربوط به سلامتی رو بررسی میکردم چشمم خورد به خواص جو. تا حالا فقط در این حد میدونستم که جو بخاطر اینکه تو گروه غلات قرار داره و همینطور بخاطر فیبر زیادی که داره برای سلامتی مناسبه. ولی حالا فهمیدم که کلی خواص دیگه هم داره که حالا اونا رو با هم بررسی میکنیم ...

 

خواص کلی جو

مطالعات اخیر نشون میده که مصرف جوی سبوس دار میتونه سطح قند خون رو تا حد زیادی تنظیم کنه. مزایای جو برای سلامتی عمدتا مربوط به هشت آمینواسید ضروریه که در اون وجود داره. این موضوع معنیش اینه که جو میتونه یه پروتئین کامل در رژیم غذایی افراد باشه. تحقیقات انجام شده نشون میده که در سال‌های اخیر رژیم غذایی ما حاوی مواد مغذی مهم نبوده. یکی از مهم ترین مواردی که اغلب نادیده گرفته میشه فیبره که جو یک منبع عالی برای فیبرهای محلول و نامحلوله. همین امر شما رو مطمئن میکنه که جو سرشار از مزایای زیاد برای سلامتی بدنه!

 

رابطه مصرف جو و سلامتی دستگاه گوارش

همانطور که قبلا هم گفتیم، جو سرشار از فیبره و میتونه بدن شما رو از سموم پاکسازی کنه. این ماده منبعی غنی از فیبره و میتونه به عنوان منبع سوختی برای باکتری‌های خوب موجود در روده عمل کنه. این باکتری‌ها به تخمیر شدن محتوای فیبر در بدن هم کمک میکنن. در نتیجه اسید بوتیریک تشکیل میشه که سوخت اصلی و اولیه برای سلول‌های روده است. جو همچنین برای سالم نگه داشتن سلامت کلی روده بسیار موثره. با وجود سلامت کلی روده، جو به کاهش زمان اجابت مزاج کمک میکنه و همین امر هم شکم شما رو  تمیز میکنه. این ماده میتونه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بواسیر رو کاهش بده.

 

جلوگیری از بروز سنگ کیسه صفرا

جو  میتونه  به خانم‌ها در پیشگیری از توسعه سنگ کیسه صفرا کمک فراوانی بکنه. از اونجاییکه این ماده سرشار از فیبر نامحلوله میتونه به کاهش ترشح اسید صفراوی کمک کنه و همین امر موجب افزایش حساسیت به انسولین و کاهش سطح تری گلیسیرید خواهد شد. مطالعات انجام شده نشون میده زنانی که از جو و محتوای فیبری اون بهره مند شده اند ۱۷ درصد نسبت به سایر افراد خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرای کمتری دارند.

 

جو

 

جلوگیری از پوکی استخوان

فسفر و مس موجود در جو میتونه سلامت کلی استخوان‌ها رو تضمین کنه. محتوای فسفر در جو در درمان و نگهداری از استخوان و دندان ها هم موثره. اگه  به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستین، این ماده میتونه به عنوان یک درمان طبیعی براتون محسوب بشه. آب جو هم ۱۱ برابر بیشتر از شیر کلسیم داره. کلسیم یکی از عناصر ضروری برای محافظت از استخوان‌هاست. منگنز موجود در اون به همراه ویتامین B کار میکنه و میتونه سلامت روده رو تضمین کنه. لازمه که بگم بدن ما برای محافظت طبیعی از استخوان‌ها به منگنز نیاز داره.

 

محافظت از سیستم ایمنی

ویتامین C موجود در جو دوبرابر بیشتر از پرتقاله. این ویتامین میتونه به قوی شدن سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به آنفلونزا مفید باشه.آهن موجود در اون میتونه حجم خون رو بهبود ببخشه و از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری کنه. این ماده به عملکرد مناسب کلیه کمک میکنه و در توسعه سلول‌ها ضروریه. علاوه بر اینا، جو حاوی مس هم هست که در تشکیل هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون دخیل هستن.

 

کنترل سطح کلسترول خون

فیبر نامحلولی که در فیبر وجود داره میتونه به کنترل سطح کلسترول خون کمک کنه. جو حاوی فیبرهای محلول و نامحلوله و به خاطر خواص کم کلسترول و کم چربی‌اش توصیه میشه.

 

جو

 

کنترل کننده دیابت

جو میتونه دیابت نوع ۲ رو کنترل کنه. با اینحال ما میتونیم  با کاهش وزن و انجام فعالیت‌های ورزشی و استفاده از رژیم غذایی مناسب از بروز دیابت جلوگیری کنیم. بنابراین غذاهایی که حاوی فیبر بالایی هستن باید در رژیم غذایی افراد دیابتی قرار بگیرن. جو هم به خاطر محتوای فیبر بالاش برای این بیماران عالیه. دانه جو حاوی ویتامین‌های ضروری و مواد معدنیه و میتونه جذب گلوکز رو کندتر کنه. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشون میده که مصرف جو در افرادی با مقاومت به انسولین، میتونه سطح گلوکز رو کاهش بده.

 

پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان

جو حاوی انواع متعددی از مواد مغذی گیاهی همچون لیگنانه  که در بدن به لیگنان پستانداران تبدیل میشه. یکی از این لیگنان‌ها آنترولاکتون نام داره که به پیشگیری از سرطان و سایر سرطان‌های هورمونی و همینطور بیماری‌های قلبی کمک میکنه.

 

نکته پایانی

قبل از اینکه به فکر خرید جو بیفتید، انواع اونو هم مد نظر داشته باشین. انواع مختلفی جو وجود داره که دارای ارزش‌های تغذیه‌ای متفاوتی هستن. جوی کامل (سبوس دار) دارای بیشترین ارزش تغذیه‌ ایه و میتونه برای افراد بسیار مفید باشه.

همچنین قبل از استفاده بهتره با پزشکتون مشورت کنین.

  تجربه ای از  فتانه تبریک          تاریخ  96/01/05       زمان مطالعه  3 دقیقه   تعداد بازدید  283