کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه



خرمالو

 

 تا حالا دیده بودین یه میوه انقد خاصیت داشته باشه؟

امروز همونطور که داشتم توی هوای فوق العاده پاییز پیاده روی میکردم تو یه مغازه ای چشمم به خرمالو افتاد. وای که چقد دلم برای این میوه پاییزی تنگ شده بود! یه میوه ای که خیلیا از خوردنش دوری میکنند چرا که موقع خوردن زبون و دهنشون یه جوری میشه!!! حیف نیست واقعا؟ بیاین با من یکم از خرمالو بدونیم ...

 

خواص خرمالو

خرمالو دارای مقدار زیادی ویتامین‌های B۳،B۲، B۱ و C هست. در ضمن این میوه مواد معدنی که برای بدن ضروریه مثل کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری هم سلولز داره. همینطور خرمالو سرشار از ویتامین‌های A، B و C هم هست.

اگه کالری چیزایی که میل میکنین براتون مهمه باید بگم که خرمالو میوه ای با کالری بالاس (هر۱۰۰ گرم خرمالو ۷۰ کالری فراهم میکنه) اما چربی کمی داره. از نظر سنتی هم باید بگم که طبع خرمالو گرم و تره!

 

خرمالو سرشار از ویتامین C  

میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجهه که این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروریه. اگه در فصل سرما لثه‌هاتون خونریزی میکنه امکان داره به دلیل کمبود ویتامین C باشه. پس توجه کنین که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C اون، برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثره و برای شفافیت پوست نیز مفیده. البته توجه داشته باشین هر چی خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشه میزان ویتامین C آن هم کمتر میشه. پس شاید بهتر باشه یکم کالشو بخریم و بخوریم!

یه نکته ای هم باید اینجا بهتون بگم که مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال های آزاد کمک میکنه.

 

خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن

خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپنه. این دوتا آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما رو در برابر بیماری‌های مختلفی مثل بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن میکنه.

رنگ نارنجی خرمالو هم از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن به وجود میاد. برای همین هم خرمالو مثل همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و محافظت از شبکه چشم مفید خواهد بود!

 از اینا گذشته بتاکاروتن موجود در خرمالو، جریان خون سلول‌های پوست رو بیشتر میکنه و برای همین هم پوستتون خوش آب و رنگ میشه.

 

خرمالو، سرشار از فیبر

خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب میشه و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتینه است. ۱۰۰ گرم از میوه تازه خرمالو ۳.۶گرم یا ۹.۵٪ از مصرف روزانه فیبر توصیه شده رو در شما تامین میکنه.

فیبرهای موجود در اون باعث دفع راحت و رفع یبوست میشه که برای این کار توصیه می‌کنم روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه کنید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی هم داره.

خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفیده. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیمه که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله میکنن. مزیت دیگه این میوه اینه که سدیم (نمک) کمی داره و توصیه میشه اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستین و یا چربی و فشارخونتون بالاس از این میوه غافل نشین. البته حواستون به قند این میوه خوشمزه هم باشه.

 

خرمالو

 

مصرف خرمالو در بارداری

مصرف خرمالو در دوران بارداری و حاملگی بسیار مفید و سودمند بوده و در رشد جنین و سلامت خانم های باردار، نقش مهمی داره.

 

مصرف خرمالو در کودکان

همونطور که گفته شد خرمالو سرشار از ویتامین A ، بتاکاروتنه و همچنین مقدار زیادی ویتامین‌های B۱، B۲، B۳ و ویتامین C داره. این میوه همچنین مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن مثل کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم رو داره؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.

 

فواید خرمالو برای پوست و مو

خرمالو، به اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان داره و به همین دلیل، شما میتونین برای جوان سازی و شاداب سازی پوستتون، روزی نیم ساعت پوست خرمالو رو روی صورتتون قرار بدین.

بتاکاروتنی که تو خرمالو وجود داره جریان خون سلول‌های پوست رو بیشتر میکنه برای همین پوستتون خوش آب و رنگ میشه. در کنار این ها افرادی که موهاشون اصطلاحا کم پشته و یا به قدری که باید پر نیست، میتونن با خوردن خرمالو و دریافت روی (زینک) موجود در اون، موهای سالم و پرپشتی داشته باشن. به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده هم مفیده.

 

فواید خرمالو در پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی

مصرف این میوه باعث از بین رفتن «رادیکال های آزاد» که ، عامل ایجاد انواع سرطان هاس میشه. بنابراین خرمالو دارویی طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطانه.

خرمالو سرشار از پتاسیم و منیزیمه به همین دلیل مصرف اون برای فشارخونی‌ها میتونه مفید باشه. در ۱۰۰ گرم خرمالو ۱۶۰ میلی گرم و در یک عدد اون که حدودا ۱۶۸ گرم، حدود ۲۷۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود داره. از این رو مصرف اون برای بیماران قلبی عروقی و فشارخونی‌ها مفیده.

همچنین مصرف خرمالو مانع از چسبندگی پلاکت های خونی و ایجاد لخته خون و در نتیجه بروز سکته قلبی و مغزی میشه. پس مصرف اون برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا افرادی که در معرض این خطر قرار دارن ، مفیده.

 

سایر فواید درمانی خرمالو

خرمالو، مقادیر قابل توجهی ویتامین های A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم داره که وجودشون میتونه به هضم هرچه بهتر غذا، تقویت بینایی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنه.

این میوه در افراد مبتلا به نقرس و بیماری های کبدی و کلیوی بسیار مؤثره.

خرمالو به علت دارا بودن مواد معدنی، برای رشد و نمو بدن بسیار مفیده و آهن موجود در اون عنصر اصلی خون‌سازی و پتاسیم موجود اشتها آور و شستشو دهنده کلیه، کبد و معده است.

خرمالو تقویت کننده معده، برطرف کننده اسهال و موثر در نرمی سینه است، کم خونی رو رفع میکنه و اشتهاآور خوبی هم هست. خرمالو آرام کننده سکسکه، بندآورنده خون‌ریزی و کاهش دهنده ورم و التهاب بواسیر هم هست.

خرمالو داروی مؤثری برای تیفوس و تیفوئیده که باید از جوشونده کاسبرگ‌های زیرگل و دم گل استفاده کنین.

اگر در فواصل غذا خرمالو خورده بشه موجب باز شدن اشتها میشه.

برای درمان اسهال خونی هم  ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم میوه رسیده خرمالو رو صبح ناشتا میل کنین.

    

خرمالو

 

مصرف خرمالو در کاهش وزن

خرمالو میوه ای شیرین و پرکالریه که یه میوه تقریبا درشت اون، حدود 70-80 کیلوکالری انرژی داره و شما باید برای سوزوندن این مقدار انرژی، نزدیک به ۲۸ دقیقه راه برین. پس اگه دچار اضافه وزن هستین یا رژیم دارین، حواستون به تعداد خرمالوهایی که می خورید، باشه.

 

مصرف خرمالو در دیابت

در ضمن بیماران دیابتی هم به لحاظ دارا بودن قند فراوان در این میوه باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.

 

فواید دانه خرمالو و سنگ کلیه و درد مفاصل

این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفیده. به خاطر اینکه این میوه میزان قابل‌توجهی آب داره و ادرار آوره.

از کوبیده دانه خرمالو بصورت گرد می‌توان سنگ مثانه و کلیه را دفع کرد بدین صورت که دانه رو کمی حرارت میدین سپس خرد کرده و بذارین مثل قهوه دم بکشه و سپس میل کنین.

همچنین میتونین کوبیده هسته خرمالو رو با روغن منداب مخلوط کرده در یک بطری ریخته سر اونو محکم ببندین و در آب جوش به مدت یک ساعت بجوشونین، سپس از این روغن میتونین برای دردهای کمر، مفاصل و نقرس استفاده کنین و همچنین از پودر دانه خرمالو که با حرارت بو داده شده است مانند قهوه دم کرده و میل کنین.

 

فواید برگ و گل درخت خرمالو

در طب سنتی قدیم از برگ درخت خرمالو هم برای درمان بیماری‌ها استفاده میشده. برگ درخت خرمالو حاوی فلاوونوئیدهاست که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضدموتاژن داره. در عین حال برگ درخت خرمالو حاوی ماده‌ای به نام astragalin است که خاصیت آنتی‌هیستامینی داشته و واکنش‌های آلرژیک و آبریزش بینی رو کاهش میده.

این ماده همچنین علائم درماتیت و التهاب رو در پوست کاهش میده. دم کرده گل خرمالو مقوی معده هم هست و و از جوشونده اون برای درمان سرفه میتونین استفاده کنین.

 

بهترین زمان مصرف خرمالو

چون خرمالو یک میوه اسیدیه و مصرف اون هم باعث افزایش ترشح اسید معده میشه، بهتره با معده پر اونو میل کنین تا اینطوری غذاتون بهتر هضم بشه.

اگر اهل مصرف میوه‌های یخ زده هم هستید باید بدونین که میشه این میوه رو هم فریز و بعدها مصرف کرد.

 

خرمالو

 

هشدارها و مضرات

اگرچه خرمالو خواص بسیار زیادی داره، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد خرمالوی نارس در روز توصیه نمیشه. ضمن اینکه خوردن همین مقدار از خرمالوی نارس و گس هم برای کسانی که به یبوست مبتلا هستن، مناسب نیست؛ چون "تانن" موجود در اون یبوست رو تشدید میکنه.

بهتره کسانی که اختلالات روده ای دارن یا عمل جراحی روده انجام داده اند یا به بیماری سل مبتلا هستن، خرمالو نخورن یا در مصرف اون محتاط باشند. افراط در مصرف خرمالو موجب افزایش وزن و همچنین موجب انسداد روده میشه.

در ضمن حواستون باشه مصرف این میوه به صورت گس و نرسیده چندان مناسب نیست و بهتره خرمالوی رسیده و شیرین رو برای خوردن انتخاب کنین.

درآخرلازمه به این نکته توجه کنید که قبل ازاستفاده بهتره با پزشکتون درباره مصرف این میوه خوشمزه مشورت کنید.

 

منبع: سایت دکترسلام

  تجربه ای از  فتانه تبریک          تاریخ  96/01/20       زمان مطالعه  7 دقیقه   تعداد بازدید  241