کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه



نوشابه نارنجی یا مشکی؟

به نظر ما هیچکدوم، اما از اونجایی که این نوشیدنی به مرور زمان جای نوشیدنی‌های سالم رو توی سفره‌ها گرفته، رسالت خودمون دونستیم که اطلاعاتی در مورد نوشابه، این نوشیدنی پرطرفدار براتون بذاریم.

نوشابه

گاز نوشابه

شاید شما هم نوشابه‌های گازدار رو فقط به عشق گاز اون میخورید و معتقدید اگه گاز نوشابه گرفته بشه فرقی با آب قند نداره. این گاز که همون گاز کربنیکه، از طرف تولیدکننده‌های نوشیدنی‌های صنعتی در ترکیبات این نوشیدنی‌ گنجونده شده تا لذت نوشیدن اون رو برای مصرف‌کننده‌ها چند برابر کنه. البته همه‌ی ماجرا این نیست.

دکتر سبحان سعیدی، متخصص تغذیه میگه که: این فکر رو از سرتون بیرون کنید که گازکربنیک(CO2)  موجود توی نوشیدنی‌های گازدار بی‌ضررن. این گاز نه ‌تنها باعث بروز نفخ و مشکلات گوارشی میشه، بلکه مشکل رفلکس معده و مری رو تشدید میکنه.

درواقع PH نوشابه‌های گازدار بین 2.5 تا 3.5 هست که باعث اسیدی شدن معده میشه. توی دستگاه گوارشی فقط معده، قادر به مقاومت در برابر چنین محیط‌های اسیدی‌ایه، اما بقیه‌ی اعضای سیستم گوارش مثل گلو و مری در پی مصرف نوشابه‌های گازدار، دچار اختلال میشوند.

همچنین اسید فسفریک موجود توی این نوشابه‌ها روی عملکرد معده تاثیر میذاره و زمینه بروز سوءهاضمه رو فراهم میکنه. این در حالیه که طبق آمارهای به دست اومده، سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار توی ایران 42 لیتره، در حالی که میانگین مصرف نوشابه‌های گازدار در دنیا برای هر فرد به حدود 10 لیتر میرسه.

 نوشابه

کدوم رنگ مضرتره؟

به گفته دکتر سعیدی، میزان ضرر نوشابه‌ها توی رنگ اونها نیست، ولی نوع مشکی در مقایسه با نوشابه‌های دیگه مضرتره چون اسیدفسفریک بیشتری داره و مزه تیزی که به دنبال نوشیدن این نوشابه احساس می‌کنیم، ناشی از همین اسیدهاست (ماده‌ای که مانع جذب کلسیم توی بدن میشه و به دلیل اسیدی کردن خون، باعث برداشت املاح از استخون‌ها و کاهش تراکم اونها شده و خطر ابتلا به پوکی استخون رو بشدت افزایش میده.

فراموش نکنید مشکلات استخوانی با مصرف نوشیدنی‌های گازدار، برای سالمندان یا کسایی که پا به سن میذارن و ناراحتی‌های استخونی دارند بیشترمیشه.

نوشابه

چاقی در تعقیب نوشابه خورها

هر بطری نوشابه به طور متوسط 20 قاشق چایخوری شکر داره و مصرف این مقدار شکر باعث افزایش کالری دریافتی و در نتیجه چاقی میشه. در عین حال، تحقیقات نشون داده که مصرف یک قوطی نوشابه در روز خطر چاقی رو در کودکان تا 60 درصد افزایش میده و حتما میدونید افرادی که از کودکی چاق میشن در آینده خیلی سخت‌‌ تر میتونن چربی‌های اضافی رو آب کنن و به همین دلیل هم بشدت در معرض مشکلات قلبی ـ عروقی، دیابت، فشار خون بالا و... قرارمیگیرند.

 

امان از نوشابه‌های بدون قند

لطفا خودتون رو گول نزنید و به بهونه بدون کالری بودن نوشابه‌های رژیمی سراغشون نرید! شاید این نوشیدنی‌ها قند نداشته باشن و باعث اضافه ‌وزنتون نشن، اما حاوی شیرین‌ کننده مصنوعی به اسم آسپارتام هستن که بحث و بررسی در مورد این شیرین‌‌کننده‌ همچنان ادامه داره. اما خبر بد این ‌که سرطانزا بودن آسپارتام در صورت مصرف طولانی‌ مدت به اثبات رسیده.

 همچنین نوشابه‌های رژیمی یا به اصطلاح بدون کالری و زیرو برای افراد دیابتی هم توصیه نمیشه، چراکه برخلاف باور عموم میتونه باعث افزایش قند خون بشه و سلامت بیمار رو تهدید کنه. پس اگر در خانواده یا اطرافیانتون بیمار مبتلا به دیابت دارید، این موضوع رو بهش گوشزد کنید.

نوشابه

از نوشابه تا مینا

شاید براتون عجیب باشه،اما نوشابه‌های شیرین و گازدار به اندازه مصرف مواد مخدر برای دندون‌ها خطرناکه. در واقع هربار که شما نوشیدنی شیرین و گازدار بویژه نوشابه مصرف می‌کنید، دندون‌هاتون به مدت یک ساعت تحت حمله اسیدی قرار می ‌گیره و با ادامه این روند خطر پوسیدگی دندون‌ها زیاد میشه. پس چه بهتر که نوشابه نخورین، اما در صورتی که مضرات نوشابه‌ها رو جدی نمی‌گیرید، حداقل به فکر سلامت دندون‌هاتون باشید و حدود نیم ساعت بعد از نوشیدن نوشابه، مسواک بزنید.

 

نوشابه و کلیه

دکتر داراب مشتاقی جراح کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نوشابه‌ها به دلیل وجود اگزالات باعث ایجاد سنگ کلیه میشن و مصرف اونها باید محدود شه.

 

فواید نوشابه

شما می‌‌تونید یک بطری نوشابه رو با آب داغ مخلوط کنید و درون سینک ظرفشویی بریزید تا جرم لوله‌های آب رو از بین ببره و مانع گرفتگی اونها بشه. همچنین مخلوط کردن نوشابه با پاک کننده‌های چندمنظوره، گزینه مناسبی برای از بین بردن جرم کف دستشوییه.

 

منابع : روزنامه پزشکی ایران، خبرنگاران جوان، مهر

  تجربه ای از  امیر صفرپور و صبا فروغی          تاریخ  96/05/07       زمان مطالعه  7 دقیقه   تعداد بازدید  41