کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه



یه عصر تابستون، بعد از کلی کار و غرغر از گرمای هوا به خونه میرسی، چی میتونه بهتر از یه قاچ هندونه‌ی قرمز، شیرین و خنک جیگرتو حال بیاره!!!

­

هندونه

 

سبز و قرمز با دونه های سیاه

هندونه یه گیاه درشت و یک‌ساله است که ساقه‌های دراز، کم‌دوام و خزنده داره. گیاه جوان پره از کرک‌های قهوه‌ای مایل به زردی، که وقتی گیاه رشد میکنه از بین میره. برگ‌های اون با گذشت زمان سفت، سخت و زبر میشه. پوستش هم بین سبز روشن تا سبز تیره متغیره که یا خال‌خالیه یا راه‌راه. گوشت هندونه دونه‌های متعددی داره که سراسر اون پخش شده. هندونه مثل بقیه گیاهان خانواده کدوییان، نسبت به یخبندون حساسه و برای رشد و نمو احتیاج به روزهای گرم آفتابی داره.

 

هندونه

 

هندونه اینهمه خاصیت رو چجوری تو خودش جا داده!!!

هندونه سرشار از ویتامین C و A است و معنیش اینه که خوردن 2 تا 3 تکه از اون در روز میتونه برای پوست شما یک معجزه محسوب بشه. همچنین میزان لیکوپن (لیکوپن آنتی اکسیدانیه که از تولید رادیکال‌های آزاد مضر برای سلول‌های بدن جلوگیری میکنه و احتمال ابتلا به سرطان رو کاهش میده.)  موجود در هندونه حدودا 1.5 برابر بیشتر از گوجه فرنگی بزرگ و تازه‌ست. وجود بتاکاروتن در هندونه باعث شده مثل هویج برای سلامتی چشم‌ها مفید باشه. نتایج یه بررسی نشون داده، مصرف آب هندونه یک ساعت قبل  ورزش کردن از بروز دردهای ماهیچه ای و افزایش ضربان قلب جلوگیری میکنه. این خاصیت هندونه، به دلیل وجود ماده «سیترولین» در این میوه‌ است که عملکرد رگ‌ها رو بهبود میده و فشارخون رو پایین میاره. آب بیشتر از 90% هندونه رو تشکیل میده، که با مصرف این میوه خوشمزه میتونیم آب از دست رفته بدن رو که موجب سردرد و احساس خستگی میشه رو جبران کنیم و همچنین مصرف هندونه، به دلیل آب فراوان باعث دفع سموم بدن میشه، همچنین مصرف متعادل اون برای دفع سنگ کلیه و سنگ‌های صفراوی هم مفیده. هندونه منبع غنی ویتامین B1، B6 و منیزیمیه. اینهمه خاصیت شگفت انگیزه!!!

پرخاصیت ولی...

1. هندونه رو بلافاصله بعد از غذا نخورید، چون در عمل هضم اختلال ایجاد میکنه، هندونه رو باید تقریبا 3 ساعت بعد از غذا یا یک ساعت قبل از غذا خورد، همچنین هندونه رو با میوه‌های دیگه نوش‌جان نکنید.

2. مصرف زیاد هندونه در افراد سرد مزاج، موجب درد مفاصل و ضعف قوای جنسی میشه.

3. هندونه ترکیباتی به نام گواتروژنه داره و افرادی که کمبود ید دارند، باید کمتر این میوه رو مصرف کنند.

4. افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف هندونه احتیاط کنند چون هندونه اندیس گلایسیمی (طبقه بندی مواد غذایی دارای کربوهیدرات بر اساس میزان تاثیرشون روی قند خون در فاصله زمانی کوتاه بعد از غذا خوردن) بالایی داره و قندخون رو به سرعت بالا میبره و کنترل این قند برای دیابتی‏‌ها بسیار مشکله.

5. توصیه میشه هندونه‌هایی که سفیدرنگ و نارس هستند رو میل نکنید، چون به شدت اسیدیه و میتونه زیان‌‌بار باشه.

6. گفتیم هندونه برای سنگ کلیه مفیده ولی مصرف بالای اون توصیه نمیشه. به دلیل وجود مقدار زیادی اگزالات و پورین، افراد مستعد ابتلا به سنگ کلیه و کسانی که اوره بالا دارند، باید کمتر از این میوه استفاده کنند تا علائم بیماریشون تشدید نشه.

 

هندونه

 

مگه هندونه زردم داریم؟

شاید باور اینکه داخل میوه هندونه قرمز یا صورتی رنگ نباشه، یکم عجیب به نظر برسه اما نوعی از این میوه وجود داره که زرد رنگه و طعمش شبیه به عسله. هرچند ظاهر بیرونی اون به بقیه‌ی هندونه‌ها شباهت داره. اسمشم هندونه آناناسیه.

 

هندونه با نمک؟!!

هندونه شیرینه و نمک شوره، ترکیب خوبی به نظر نمیاد، اما جالبه بدونید هندونه با نمک شیرین تر هم میشه!!! البته لازمه حواسمون به میزان نمکی که روش می‌ریزیم باشه چون در غیر این صورت مزه شوری رو احساس می‌کنیم. اگه هندونه رو زیر میکروسکوپ بررسی کنید، می‌بینید که این میوه از هزارتا سلول کوچک تشکیل شده. همه این سلول‌ها غشایی دارند که بهش غشای نیمه تراوا میگیم. از ویژگی‌های منحصر به فرد غشاهای نیمه‌تراوا اینه که آب به آسونی به اون‌ها وارد یا ازشون خارج میشه.

نمک یه خصوصیت داره اونم اینه که میتونه آب رو به خودش جذب کنه، بنابراین آب هندونه، از قسمتی با مقدار نمک کمتر به قسمتی که نمک بیشتری داره منتقل میشه. با نمک پاشیدن در سطح هندونه، در واقع غلظت نمک در سطح هندونه رو زیاد می‌کنیم به همین دلیل به علت ویژگی نیمه تراوایی سلول‌های هندونه آب از قسمت‌های پایین‌تر به سطح هندونه میاد که طعم و مزه رو همراهش داره. بنابراین قسمتی که روی سطح پوست قرار داره که همون قسمت خوراکی هندونس شیرین‌تر میشه.

این مراحل رو به ترتیب انجام بدید

1. هندونه رو از وسط دو نیم کنید.

2. مقداری نمک روی سطح اون بریزید.

3. 20 دقیقه زمان بدید.

الآن شیرین تر به نظر میاد. فقط حواستون به میزان نمک باشه.

 

هندونه

 

یه دسر خوشمزه‌ی هندونه‌ای

موادی که لازم داریم:

1. 3 لیوان آب هندونه

2. 1 پاکت خامه صبحونه

3. 1 لیوان بستنی ساده وانیلی

4. 4 قاشق غذا‌خوری پودر ژلاتین

5. 1 لیوان شکر

6. اگه میخواید دسر خوشرنگ‌تری داشته باشید میتونید رنگ خوراکی اضافه کنید.

پودر ژلاتین رو با نصف لیوان آب سرد مخلوط و وقتی حالت اسفنجی پیدا کرد روی بخار کتری بن‌ماری کنید تا کاملا حل بشه، اگه از رنگ خوراکی استفاده می‌کنید الآن وقت اضافه کردنشه، مخلوط رنگ خوراکی و پودر ژلاتین رو خوب هم بزنید تا یکنواخت بشه. درون مخلوط‌کن آب هندونه، شکر، خامه و بستنی رو بریزید تا کاملا یکدست بشه، سپس ژلاتین رو به این مواد اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید. قبل از ریختن مخلوط در قالب حتما طعم دسر رو بچشید تا اگه به نظرتون کم شیرین اومد بهش یکم دیگه شکر اضافه کنید. مواد رو داخل قالب مورد نظر ریخته و حداقل 4 یا 5 ساعت درون یخچال بگذارید تا خود را بگیرد.

 

منابع: سایت ویکی‌پدیا، نمناک، سلامت‌نیوز، همشهری آنلاین، آکاایران، بیتوته

 

 

 

 

  تجربه ای از  الهام زارع          تاریخ  96/08/03       زمان مطالعه  9 دقیقه   تعداد بازدید  580