سبد خرید

close

سبد خرید شما خالی است

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه



باکتری‌ها سالیان ساله به عنوان دشمنان انسان شناخته میشن. اما واقعیت اینه که همه باکتری‌ها بد نیستن. باکتری‌ها به انواع مفید، مضر و خنثی برای سلامتی انسان تقسیم می‌‏شن. یعنی باکتری‌هایی هم هستن که نه تنها هیچ ضرری ندارن بلکه مفید هم هستن و امروزه دارن تو ساخت داروها، هورمون‌‌ها و واکسن‌ها استفاده میشن. اصن یه سری از باکتری‌ها هستن که به طور عادی جزئی از اکوسیستم دستگاه گوارشن و پروبیوتیک محسوب میشن.

باکتری‌های پروبیوتیک از طریق رشد و فعالیت خود مانع رشد و تکثیر باکتری‌های مضر میشن و علاوه بر اون با سنتز برخی مواد ضروری برای بدن مثل ویتامین و آمینواسیدها نقش مهمی تو حفظ سلامتی فرد دارن.

تو محصولات پروبیوتیک هم باکتری‌های پروبیوتیک با توانایی تغییر فلور میکروبی روده نقش مهمی به عنوان باکتری‌های مفید تو بدن ایفا میکن.

 

محصولات پروبیوتیک

 

پروبیوتیک یعنی چی؟

اصطلاح پروبیوتیک ریشه لاتین داره و به معنای برای زندگیه.

 

برخی از خواص درمانی پروبیوتیک‌ها

1. کمک به درمان عدم تحمل لاکتوز

2. افزایش ماندگاری محصولات غذایی

3. تولید آنتی اکسیدان‌ها و تر کیبات ضد سرطان

4. کاهش پوکی استخوان

5. افزایش دسترسی بیولوژیک به یون‌ها مانند کلسیم، سدیم، آهن، منیزیم و مس

6. کمک به درمان یبوست

7. کمک به درمان بیماری‌های التهابی روده و سندروم روده

8. کمک به مداوای زخم معده و اثنی عشر

9. تحریک سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های اتوایمیدین

10 کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون و فشار خون

11. خاصیت ضد سرطانی

12. خاصیت ضد عفونی دستگاه گوارش

13. بهبود سیستم ایمنی

14. ضد اسهال

15. کمک به سلامت روده در افراد مبتلا به ایدز

 

محصولات پروبیوتیک

 

چه کسایی برای استفاده از پروبیوتیک‌ها تو اولویتن

افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنن، دچار اسهال، عفونت و یا سوء تغذیه هستن تو اولویت مصرف پروبیوتیک‌ها قرار دارن.

مشاهده شده که مصرف دائم پروبیوتیک‌ها تو کاهش بروز بیماری‌های مختلف موثره که این تاثیر تو جمعیت‌های دارای خطر بالا (مثل کودکان بستری تو بیمارستان، کودکانی که شیر مادر مصرف نمی‌کنن یا در شرایط محروم به سر میبرن) بارزتره.

تو یه پژوهشی نشون داده شده مصرف ماست پروبیوتیک باعث کاهش کلسترول تام وLDL (کلسترول بد) در بیماران دیابتی نوع دو شد ولی بر HDL  (کلسترول خوب) تاثیر نداشت.

 

نقش پروبیوتیک‌‌ها تو کنترل فشار خون و چاقی

همچنین نقش این میکروارگانیسم‌ها از راه درمان اختلالات لیپیدی و به تعدیل رسوندن مقاومت انسولین تو کنترل اختلالات متابولیکی از جمله فشار خون قابل توجهه و می‌تونه به صورت طبیعی به تنظیم عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنه.

تازگی نقش موثر پروبیوتیک‌ها و محصولات تخمیری تو پیشگیری و درمان چاقی خیلی مورد توجه پژوهشگراست و مطالعات نشون داده که بعضی از میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک می‌تونن خطر ابتلا به چاقی رو کاهش بدن.

 

قبل از خريد بخونيد

 قبل از خريد محصولات پروبيوتيک، برچسب تغذيه‌اي اونو بخونین تا مطمئن بشین که در هر ميلي‌ليتر يا گرم از اون محصول، حداقل يک ميليون باکتري پروبيوتيک وجود داشته باشه.

پروبيوتيک‌ها تاريخ دارن، باکتري‌هاي پروبيوتيک فقط يک هفته تا 10 روز زنده مي‌مونن و اگه شما محصولات پروبيوتيکي رو که تاريخ مصرفشون گذشته استفاده کنين، انگار ماست معمولي خوردین.

 

شرط تاثیر باکتری‌های پروبیوتیک

شرط اول اثر باکتری‌های پروبیوتیک اینه که سالم و زنده از دستگاه گوارش عبور کنن و به روده بزرگ برسن.

همه فرآورده‌های پروبیوتیک از جمله ماست پروبیوتیک رو باید تا هنگام مصرف سرد نگه داشت تا هم میزان باکتری‌های مفید و هم اثرات پایدار این فرآورده‌ها تضمین بشه.

 

چه موقع می‌تونیم از پروبیوتیک‌ها انتظار فایده داشته باشیم؟

مصرف پروبیوتیک زمانی بیشترین فایده و تاثیر رو داره که هر روز به طور منظم مصرف بشن. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک عادت خوب اینه که قبل از شروع روز پروبیوتیک‌ها را سر بکشین. برای صبحانه چند میوه خرد شده رو داخل ماست پروبیوتیک بریزید و خوردن این ترکیب غذایی رو تبدیل به یه عادت روزانه کنین.

 

ماست پروبیوتیک با میوه

 

امروزه مشتریا علاوه بر انتخاب ماست‌های کم چرب، پرچرب و ماست میوه‌ای با یه گزینه دیگه هم رو به رو هستن که اونم  ماست پروبیوتیکه

ماست پروبیوتیک دارای میلیونها باکتری فعال پروبیوتیکیه که تو بهبود گوارش افراد، به خصوص افراد مبتلا به یبوست به صورت موثری مفیده. با استفاده از اون نه تنها میشه از مزیت‌های ماست معمولی بهره برد، بلکه میشه باکتری‌های مفید و لازم رو از این طریق تامین کرد. این محصول غنی از کلسیم و ویتامین k  ست و حاوی مقادیر زیادی میکروارگانیسم‌های مفیده که به تعادل داخل بدن کمک می‌کنه. ماست پروبیوتیک از نظر ظاهری شبیه ماست معمولیه اما هر گرم از اون حداقل 10 باکتری پروبیوتیک زنده به غیر از باکتری‌های تو ماست معمولی داره. این ماست از نظر ویتامین‌ها مثل A، C، ریبوفلاوین، تیامین، اسید فولیک، توکوفرول و ... خیلی غنی‌تر از ماست معمولیه.

هر شخصی که نسبت به شیر آلرژی داره یا عدم تحمل لاکتوز داره بهتره قبل از مصرف لاکتیویا با پزشک معالج خود مشورت کنه

منابع: مقالات علمی

  تجربه ای از  فاطمه زرآبادی پور          تاریخ  1397/04/11       زمان مطالعه  8 دقیقه   تعداد بازدید  1278