سبد خرید

close

سبد خرید شما خالی است

به سوپرمارکت اینترنتی کاهو خوش آمدید



اين فرآورده لبني پرچرب زماني لذيذتر ميشه که اونو همراه با شيره خرما، عسل يا شکلات ميل کنيم.

خامه از دست خوراکی‌هاییه که طرفدارای زیادی داره. خیلی‌ها خامه رو بیشتر از سایر خوراکی‌های صبحونه دوست دارن و بعضی‌ها هم تو سایر وعده‌های غذایی‌شون از اون استفاده می‌کنن مثلا برای درست کردن انواع دسر و کیک ازش کمک می‌گیرن. خامه از نظر فرآیند تولیدش جزو فرآورده‌های لبنیه و مثلِ بقیه اعضای خانواده‌ش سفید رنگه اما به دلیل میزان چربی بالا و از نظر گروه بندی برحسب ریزمغذی‌ها و موادی که تا حدودی انرژی رو از مواد چرب تامین می‌کنن، تو گروه چربی‌ها دسته بندی میشه.

 

نون خامه

 

ارزش تغذيه اي خامه
مواد مغذي موجود تو خامه مثل شيره. با اين تفاوت که مقدار چربي اون بيشتر و متراکم‌تره. ميزان چربي خامه برحسب نوع خامه از ۳۰ تا ۶۰ درصد متغيره. مثلا خامه ساده با ۱۰ تا ۱۸ درصد چربي براي تهيه نوشيدني‌ها، خامه صبحانه با ۳۰ تا ۳۵ درصد چربي برای مصارف خونگي و خامه قنادي با ۴۰ درصد چربي برای تهيه بستني، کيک و شيريني خامه‌اي استفاده میشه. هر چی خامه پرچرب‌تر باشه ميزان ويتامين‌هاي محلول تو آب اون مثل ويتامين‌هاي B و C و اسيد فوليک اون کمتره و ميزان ويتامين‌هاي محلول در چربي مثل ويتامين‌هاي A،E و D اون بیشتر میشه. مثلا غلظت ويتامين A خامه بسته به درصد چربي اون از ۲ تا ۱۲ برابر افزايش پیدا می‌کنه.
 

تفاوت سرشیر و خامه چیه

خامه و سرشیر هر دو چربی شیر هستن و تفاوت بنیادی ندارن. فقط شکل فیزیکی و طرز تهیه‏‌شون با هم تفاوت داره.

 

سرشیر

سرشیر درواقع نوعی خامه‌ست که از سطح شیر خامی که هنوز گرما ندیده یا گرمای کمی دیده و پاستوریزه نشده گرفته میشه و این روزا صنعتی و بهداشتی اون با بسته بندی‌های متنوع به بازار اومده. در این روش شیر گرم رو به‌تدریج خنک می‌کنن که طی این زمان گویچه‌های چربی همراه مقداری از پروتئین‌های مفید روی سطح شیر بسته میشه که به اون سرشیر میگن و اغلب به روش سنتی تهیه میشه و خیلی لذیذتر از خامه‌های صنعتیه، به‌خصوص اون که با مرباهایی مثل آلبالو، هویج، یا گل سرخ میل بشه، ولی احتمال آلوده بودن این محصول محلی به انواع میکروب‌های بیماریزا مثل سل و تب مالت زیاده. اما اگه شیر گرمای زیادی ببینه، مولکول‏‌های پروتئینی موجود تو اون غیرفعال میشن و دیگه نمی‏‌تونن این فرایند رو طی کنن بنابراین سرشیری هم ایجاد نمیشه..

 

خامه

خامه به صورت صنعتی تهیه میشه؛ به این ترتیب که شیر رو در دستگاهی به نام خامه‏‌گیر می‌ریزن و چربی اونو جدا می‌کنن و بعد دوباره رقیق می‏‌کنن. خامه یه فرآورده لبنیه که در گروه چربی‌ها قرار می‌گیره. چربی موجود تو خامه برحسب نوعش از 30 تا 60 درصد متغیره و مقدار بعضی از مواد مغذی توی اون به پای شیر نمی‌رسه. خامه صبحانه‌ای که این روزا تو فروشگاه عرضه میشه 30 تا 35 درصد چربی داره و حدود 50 درصد از کره، کم چرب تره، اما چربی اون در مقایسه با شیر تازه دوشیده شده حدود 9 برابر بیشتره. هر چی خامه پرچرب‌تر باشه، سفت‌تر و غلیظ‌تر بوده و بر میزان ویتامین‌های محلول در چربی  مثل A، D، E ، K افزوده میشه. اما میزان ویتامین‌های محلول تو آب مثل ویتامین‌های B و C و اسید فولیک اون کمتره و طی استریلیزاسیون مقدار زیادی از ویتامین‌های B12 اون تخریب میشه.

 خامه

 

خامه می‌تونه جایگزین شیر بشه؟

خامه نمی‌تونه تامین کننده کلسیم و پروتئین روزانه باشه و اصلا نباید جایگزین شیر و فرآورده‌های لبنی کم چرب بشه.

 

اصلا چرا از بین اجزای شیر چربی‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنن تا خامه یا سرشیر تشکیل بشه؟

اجزای تشکیل دهنده شیر دارای چگالی متفاوتی هستن. گویچه‌های چربی، چگالی کمتری از بقیه اجزای شیر دارن. به خاطر همین این جزء بیشترین تمایل رو به جدا شدن از فاز سرمی شیر و رونشین شدن داره. در این صورت اگه شیر برای مدتی ساکن بمونه فاز چرب اون جدا میشه و روی اون قرار می‌گیره که بهش سرشیر گفته میشه.

 

چرا میگیم سرشیر پرچرب‌تره

از اونجا که سرشیر نوعی چربی سبکه و به‌تدریج روی شیر جمع میشه می‌تونه مقدار بیشتری از چربی شیر رو تو خودش جا بده و مصرف اون تو درازمدت به رسوب چربی در اطراف رگ‌ها منجر میشه و چون مقدار زیادی کلسترول داره به‌تدریج به دیواره عروق لطمه می‌زنه.

 

خامه

 

آیا مصرف متعادل خامه یا سرشیر ضرر داره؟

خوردن 1 یا 2 قاشق خامه در صبحانه اونم برای یکی دو بار تو هفته اشکالی نداره و خوردن اون ضرر نداره ولی از اون جایی که این محصولات چربی خیلی بالایی دارن، ممکنه با نظر متخصص تغذیه در رژیم افراد چاق یا افرادی که چربی خون بالایی دارن، حذف یا محدود بشه. چربی خامه مثل گوشت قرمز و ... جزء چربی‌های جامده و کلسترول بالایی داره به همین خاطر مصرف بیش از حد اون برای افزایش وزن افراد لاغر توصیه نمیشه.

 

چرا مصرف زیاد محصول چرب دردِسرسازه؟

خوبه بدونین وقتی یه غذای پرچرب مصرف میشه براساس میزان مصرف چربی، صفرا ترشح میشه. وقتی اسیدهای صفراوی عمل هضم رو انجام دادن. 95 تا 97 درصد از طریق خون جذب میشه و دوباره به کیسه صفرا برمی‌گرده و 3 تا 5 درصد مابقی اون برای دفع به بخش‌های انتهایی روده میره و اونجا به وسیله میکروب‌های روده تخمیر و شکسته میشه. ولی طی تخمیر مواد سرطانزایی به وجود میاد که هرچه تعداد دفعات ترشح صفرا در پی مصرف غذاهای پرچرب بیشتر باشه، احتمال باقی موندن صفرا تو دستگاه گوارش و تشکیل مواد سرطان‌زا بالاتر میره و ریسک ابتلا به سرطان رکتوم و کولون تو افرادی که اجابت مزاج اونا اغلب به تاخیر میفته، بیشتره.

 

منابع: مقالات علمی، طیلا، ویکی پدیا، الو دکتر، تبیان

  تجربه ای از  فاطمه زرآبادی پور          تاریخ  97/08/01       زمان مطالعه  5 دقیقه   تعداد بازدید  1096