سبد خرید

close

سبد خرید شما خالی است

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه

کاهو

 ،

لذت انتخاب آگاهانه



این غذاها کاملاً فاقد کالری نیستن، بلکه تفاوت در اینه که همون درصدی از انرژی که تو این غذاها وجود داره، صرف هضم و گوارش و جذب این نوع مواد غذایی تو بدن میشه.

 

ممکنه وقتی کالری صفر رو می‌شنوید بهت زده بشین. چون همه موادی که می‌خوریم قطعا کالری دارن اما کالری یکی کمتر و کالری یکی دیگه بیشتره. موادی نیست که کالری صفر داشته باشن و هر ماده غذایی مصرفی روزانه با توجه به کالری‌ای که داره به بدن نیرو می‌دهد. حالا ببینیم کالری صفر رو کدام مواد غذایی دارن و با بعضی‌هاشون آشنا بشیم.

 

مواد غذایی کالری منفی

 

مواد غذایی کالری منفی یعنی چی؟

واژه کالری منفی در حقيقت به غذاهايی گفته میشه که بدن برای هضم و جذب و استفاده از اونا، به صرف مقادير بالاتری از انرژی در مقايسه با محتوای انرژی موجود در اين غذاها، نيازمنده. که اين در نهايت موجب سوختن مقداری انرژی توسط بدن میشه.
 

غذاهای کالری منفی چه جوری به کاهش وزن کمک می‌کنن؟

بدن برای هضم و جذب غذاهای دارای کالری منفی به مصرف مقدار بیشتری انرژی در مقایسه با محتوی انرژی موجود تو اون ماده غذایی نیاز داره. که این اتفاق باعث میشه انرژی‌ای که بدن مصرف می‌کنه، از انرژی‌ای که دریافت می‌کنه بیشتر باشه و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کنه. از همین رو، غذاهای کالری منفی به غذاهای چربی سوز نیز معروف هستن.

 

کالری منفی‌ها متعلق به کدوم دسته از مواد غذایی هستن؟

غذاهای کالری منفی همه از دسته میوه‌ها و سبزیجات هستن. این غذاها از مقادیر بالایی سلولز و آب تشکیل شدن. آب که دارای هیچ گونه کالری نیس. از طرفی این دسته از گیاهان مقادیر بالایی از فیبر (سلولز) دارن. محتوی سلولزی این گیاهان به عملکرد دستگاه گوارشی کمک می‌کنه و دفع مواد زاید توسط روده‌ها رو افزایش میده که این امر ربه نوبه خود به کاهش وزن کمک چشمگیری می‌کنه.

 

کرفس

یک کرفس ۱۲۰ گرمی دارای ۱۹ کالریه، اما از زمان آماده کردن، میل کردن، هضم و دفع شدن اون بیشتر از ۱۹ کالری انرژی مصرف میشه و به خاطر همین به عنوان یک خوراکی کالری منفی شناخته میشه. شما می‌تونین هرچقدر که میل دارین کرفس میل کنین و هرگز اضافه وزن پیدا نمی‌کنین.

 

کرفس

 

کاهو، پیاز و سبزیجات

در شبکه سبزیجات، کاهو اساساً دارای ساختار آب باند شده‌ست. یک پیمانه کاهو حاوی ۸ کالریه به این معنا که شما ‌می‌تونین با لذت اونو بجوین و حتی یک گرم هم اضافه وزن پیدا نکنین.

تقریباً تمام سبزیجات سالادی جز مواد غذایی کالری منفی هستن. شما می‌توانید هرچقدر می‌خواین از اونا میل کنین. اما توجه داشته باشین که استفاده کردن از ۳۰۰ کالری با ارزش از سس‌های روغنی سالاد تمامی این معادلات را تغییر میده. اگر چه کاهو به تنهایی کالری منفی محسوب میشه، اما به همراه سس سالاد قطعاً اینگونه نیس.

 

نودل اشنه دریایی

معمولاً خوردن نودل به عنوان یک کاهنده وزن شناخته نشده. چون نودل های سنتی پر از نشاسته‌ست که از غلاتی نظیر گندم بدست آمده. حتی نودل‌های برنج قهوه‌ای و نودل کینولا نیز دارای کالری زیادی هستن. اما نودل اشنه دریایی یا کلپ به دلیل اینکه از جلبک دریایی ساخته شده و جلبک دریایی پر از آب هستش، برای کاهش وزن مورد توجه قرار می‌گیرن. اشنه دریایی در تهیه سالاد و حتی اسپاگتی‌های ایتالیایی نیز کاربرد داره.

 

خیار شور

شما می‌دونین خیار شور در واقع از خیار تهیه شده و خیار به خودی خود از مواد خوراکی کالری منفیه. یک پیمانه خیار حاوی ۱۶ کالریه. آیا به این معنیه که یک پیمانه  خیارشور ۱۶ کالری داره؟ باید گفت که اینطور نیس، چون بعضی از تولید کنندگان خیارشور از مقداری شکر در دستور تهیه اون استفاده می‌کنن. تنها خیارشورهایی که در سرکه، آب و ادویه تهیه شدن بدون کالری هستن اما اکثر خیارشورهای امروزه مقادیری شکر دارن. اما بطور معمول تنها مقداری اندک کالری به غذا افزوده میشه، به عنوان مثال هر پیمانه خیارشور شکردار دارای ۱۷ کالریه. بنابراین هنوز هم خیارشور از خوراکی‌های کالری منفی محسوب میشه.

از طرف دیگه اینو هم به یاد داشته باشین که وقتی از خیارشور به عنوان خوراکی کالری منفی صحبت میشه منظور بقیه ترشیجات نظیر ترشی کلم و کیمچی هم هست.

 

گریپ فروت

گریپ فروت از لحاظ فنی یک خوراکی کالری منفی نیس اما به دلایل دیگه‎‌ای خوراکی خیلی مهمی برای کاهش کالری محسوب میشه. گریپ فروت و به ازای هر پیمانه دارای ۷۴ کالریه. اما بهترین قسمت گریپ فروت، محتوی ماده نارنجینینه. نارینجینین یک آنتی اکسیدانه که طعم تلخ گریپ فروت به دلیل وجود اونه. این آنتی اکسیدان باعث شکست چربی در کبد میشه. بنابراین به عنوان بخشی از استراتژی کاهش وزن، گنجاندن گریپ فروت در رژیم غذایی روزانه ضروریه.

برای استفاده بیشتر از گریپ فروت در برنامه غذایی روزانه بهتره ابتدا اونو پوست بکنین، سپس هسته‌های اونو جدا کنین اونو تو مخلوط کن له و سپس میل کنین.

 

کاسنی فرنگی یا آندیو

کاسنی فرنگی که سرشار از فیبر، منبع خوب اسید فولیک و ویتامین Cهستش، هر 100 گرم از اون فقط 15 کالری به بدن می‌رسونه.

 

کدو

کدو بخارپز شده در هر 100 گرم 23 کالری داره.

 

کدو

لوبیا سبز

لوبیاسبزمنبع فیبرهاست و باعث احساس سیری میشه. هر 100 گرم از لوبیاهای تر و تازه فقط 20 کالری به بدن می‌رسونه.

 

اسفناج

اسفناج حاوی آهن و اسیدفولیکه و هر 100 گرم از آن 25 کالری به بدن می‌رسونه.

 

مارچوبه

در هر 100 گرم فقط 25 کالری وجود داره.

 

گل کلم

هر 100 گرم گل کلم 25 کالری داره و منبع خوب فیبرها و کلسیم محسوب میشه.

 

هندوانه

هندوانه حاوی میزان زیادی آب هستش به خاطر همین یکی از میوه های کم کالری محسوب میشه. هر 100 گرم از این میوه فقط 15 کالری وارد بدن می‌کنه.

 

لیموترش

لیمو ترش یکی از مرکبات کم کالری، چربی سوز و سرشار از سرشار از ویتامین Cمحسوب میشه و به راحتی می‌تونه سموم بدن رو دفع و پاکسازی کنه.

میوه‌های دیگه که دارای کالری منفی هستن

زردآلو، شاه توت، ترنج، توت سیاه، گوجه سبز، گریپ فروت، گلابی، گرمک، لیمو، پرتقال، طالبی، هلو، آلو، تمشک، ریواس، توت فرنگی، نارنگی، هندوانه.

 

سبزیجات دیگه که کالری منفی هستن

مارچوبه، بادمجان، بروکلی، کلم، هویج، کل کلم، کرفس، کاسنی، شاهی، خیار، رازیانه، کدو، تره فرنگی، کاهو، ترب، فلفل، تربچه، اسفناج، گوجه فرنگی، شلغم

 

هشدار

یادتون باشه که اگر برنامه‌ غذایی‌تون رو به این غذاها محدود کنین، شاید دچار سوء تغذیه بشین، بنابراین همیشه به حفظ یک برنامه‌ غذایی متعادل فکر کنین. اما وقتی‌که زمان میان وعده رسید، این خوراکی‌های سالم و کالری منفی رو تو اولویت بزارین.

منابع: عصر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، مردمان، تبیان

  تجربه ای از  فاطمه زرآبادی پور          تاریخ  97/08/16       زمان مطالعه  7 دقیقه   تعداد بازدید  1006